Allmänna villkor för advokatuppdrag (2024:1)

1 § Allmänt om uppdraget
För advokatbyråns tjänster gäller Sveriges Advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed, dessa Allmänna villkor samt undertecknad uppdragsbekräftelse. För närmare information om Advokatsamfundets regler se www.advokatsamfundet.se.
Dessa Allmänna villkor är tillämpliga för uppdragsavtalet mellan å ena sidan klienten och å andra sidan Cema Advokatbyrå AB (advokatbyrån). Uppdragets omfattning och eventuella särskilda villkor kan även framgå av den uppdragsbekräftelse som upprättas av advokatbyrån när uppdraget antas.
I den mån uppdraget utvidgas eller nya uppdrag lämnas från samma klient gäller dessa villkor oavsett om villkoren återigen skickas till klienten eller ej. Dessa Allmänna villkor kan komma att ändras av oss från tid till annan. Den senaste versionen finns alltid tillgänglig på www.cemalaw.se.

2 § Sekretess m.m.
Advokatbyrån åtar sig att skydda den information som klienten lämnar i enlighet med Advokatsamfundets vägledanderegler om god advokatsed. Den sekretess som byråns verksamhet är underkastad gäller inte i de fall advokatbyrån till följd av lagstiftningen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism har en rapporteringsskyldighet.
Samtliga medarbetare på advokatbyrån omfattas av Advokatsamfundets regler om sekretess och tystnadsplikt.

3 § Uppdragets utförande och handläggning
Klienten får via den anlitade advokaten tillgång till advokatbyråns samlade kompetens i form av samtliga jurister. Flera jurister kan, utifrån uppdragets karaktär, komma att arbeta i varje enskilt uppdrag. Vid byte av ansvarig jurist informeras klienten därom, såvitt inte är fråga om endast tillfälliga arbetsinsatser.
Resultatet av advokatbyråns arbete inom ramen för ett visst uppdrag är anpassat till förhållandena i det enskilda ärendet och det rådande rättsläget vid tidpunkten för uppdraget. Klienten kan därför inte förlita sig på att det går att använda i samband med en annan angelägenhet.

4 § Intressekonflikt
Till följd av gällande regler om god advokatsed kan advokatbyrån vara förhindrad att företräda klienten i ett visst ärende om det föreligger en intressekonflikt i förhållanden till annan klient. Innan advokatbyrån åtar sig ett uppdrag genomförs därför en kontroll av om sådan intressekonflikt föreligger. Advokatbyrån kommer därvid att efterfråga den information som anses relevant för att kunna avgöra om en faktisk eller potentiell intressekonflikt föreligger. En intressekonflikt kan även uppstå under ett pågående uppdrag på grund av senare inträffade omständigheter. Om en intressekonflikt uppkommer är det advokatbyråns skyldighet att behandla sina klienter med beaktande av de tillämpliga reglerna om god advokatsed.
Om advokatbyrån, till följd av intressekonflikt eller annat förhållande som innebär att advokatbyrån enligt god advokatsed inte kan fortsätta påbörjat uppdrag, eller nödgas frånträda ett uppdrag, har advokatbyrån ändå rätt till ersättning för dittills nedlagt arbete och nedlagda kostnader.

5 § Identifiering och personuppgifter
Enligt lag och god advokatsed måste advokatbyrån för vissa uppdrag kontrollera klientens identitet samt ägarförhållanden för juridiska personer samt informera sig om arten av och syftet med ärendet innan uppdraget påbörjas. Advokatbyrån kan därför komma att be om bland annat identitetshandlingar avseende klienten och annan person som för klientens räkning är involverade i uppdraget och dokumentation utvisande varifrån medel och andra tillgångar kommer.
Advokatbyrån är även skyldig att verifiera den information som lämnas och för detta ändamål kan advokatbyrån komma att inhämta information från externa källor. All information och dokumentation som advokatbyrån inhämtat i samband med dessa kontroller kommer att behållas och behandlas enbart i den utsträckning som föreskrivs enligt lag.
Advokatbyrån är enligt lag skyldig att anmäla misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen. Advokatbyrån är enligt lag förhindrad att underrätta klienten om att misstankar föreligger eller om att anmälan har gjorts eller kan komma att göras till Finanspolisen. I de fall misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism föreligger, är advokatbyrån skyldig att avböja eller frånträda uppdraget. Advokatbyrån kan inte hållas ansvarig för skada som direkt eller indirekt förorsakas klient som en följd av fullgörandet av de skyldigheter som åligger advokatbyrån i dessa avseenden.

6 § Klients medverkan m.m.
Klienten ska tillhandahålla advokatbyrån komplett och korrekt information som är nödvändig för utförande av uppdraget.
Alla kontakter med motparter och myndigheter ska normalt ske genom advokatbyrån och klienten ska snarast underrätta advokatbyrån om motparten eller dennes ombud kontaktar klienten direkt med förbigående av advokatbyrån.

7 § Immateriella rättigheter
Advokatbyrån äger samtliga immateriella rättigheter som är att hänföra till resultatet av advokatbyråns arbete. Om inte annat följer av ändamålet eller något annat särskilt avtalats får klienten inte sprida resultatet av advokatbyråns arbete eller använda resultatet i marknadsföringssyfte.

8 § Arvode och fakturering
Ersättning för advokatuppdraget utgår, dels som arvode för utfört arbete, dels som ersättning för kostnader och utlägg. Ersättning utgår enligt löpande räkning. Arvode skall överensstämma med god advokatsed och beräknas efter flera faktorer såsom uppdragets art och svårighetsgrad, omfattning och betydelse, den tid som har lagts ner på uppdraget, den erfarenhet, skicklighet och skyndsamhet som uppdraget har krävt samt arbetets resultat. Aktuellt timpris framgår av uppdragsbekräftelsen.
Mervärdesskatt tillkommer på advokatbyråns tjänster.
Arvode, omkostnader och utlägg får debiteras löpande genom delfakturering eller fakturering á conto. Löpande fakturering sker månadsvis eller med annat längre tidsintervall. Advokatbyrån kan också välja att fakturera arvode och annan ersättning först sedan uppdraget avslutats. Advokatbyrån har till täckande av kostnader och arvode rätt att debitera förskott. Förskottet redovisas vid uppdragets avslutande och avräknas således inte från löpande fakturering.

9 § Betalning och klientmedel
Advokatbyråns fakturor förfaller till betalning 15 dagar från fakturadatum (eller den senare dag som anges i fakturan).
Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta från förfallodagen till dess att betalning är mottagen i enlighet med bestämmelserna i räntelagen (1975:635).
Betalas faktura inte i tid har advokatbyrån rätt att upphöra med vidare arbete för klienten eller frånträda uppdraget.
Klientmedel som anförtros advokatbyrån förvaltas i enlighet med advokatsamfundets regler, vilket bl.a. innebär att medlen sätts in på ett separat klientmedelskonto.

10 § Rättegångskostnader
Den tappande (förlorande) parten i en domstolsprocess kan åläggas att betala hela eller delar av motpartens rättegångskostnader.
Oavsett om klienten är vinnande eller tappande part, ansvarar klienten för betalning av arvode och utlägg till advokatbyrån. Klienten ansvarar vidare för betalning av motpartens rättegångskostnader om sådan betalningsskyldighet åläggs klienten.

11 § Rättsskydd och rättshjälp
Om klienten har en rättsskyddsförsäkring kan klienten under vissa förutsättningar och i viss utsträckning få ersättning ur försäkringen för sina advokatkostnader. Rätten till försäkringsersättning är vanligen begränsad på olika sätt, till exempel genom självrisk och takbelopp samt viss timtaxa, vilket gör att försäkringsersättningen inte täcker alla kostnader. De viktigaste villkoren för försäkringen framgår ofta när försäkringsbolaget skriftligt bekräftar försäkringsfallet. För fullständig information om försäkringsvillkoren krävs att klienten tar del av försäkringsavtalsbestämmelserna.
Advokatbyrån har rätt att av klienten få arvode och annan ersättning för uppdraget enligt vanliga principer för fastställande av arvode även om rättsskydd eller motsvarande utnyttjas. Advokatbyrån är inte bunden av de ersättningsnormer som gäller för försäkringen och klienten är betalningsansvarig även för fakturabelopp som överstiger försäkringsersättningen. Oberoende av rättsskydd får advokatbyrån fakturera ersättning för uppdraget löpande.
Även om utgångspunkten är att klienten betalar advokatbyråns arvode enligt av advokatbyrån utställd faktura kan parterna särskilt komma överens om att advokatbyrån kan erhålla betalning direkt från försäkringsbolaget i den del av arvodet som inte utgör klientens självrisk. Den enligt försäkringsbolaget för tiden gällande självrisken ska klienten alltid betala direkt till advokatbyrån.
I vissa fall kan klient, som anlitar advokatbyrån som privatperson, ha rätt till rättshjälp. Rätten till rättshjälp bestäms utifrån bland annat årsinkomst och beslutas av domstol eller Rättshjälpsmyndigheten.
Om rättshjälp beviljas gäller särskilda villkor för debitering av arvode. Rättshjälp täcker aldrig ersättningsskyldighet för motparts kostnader.
Klient som vill utnyttja rättsskydd eller rättshjälp ska meddela advokatbyrån detta när uppdraget lämnas.

12 § Externa uppdragstagare
Om advokatbyrån och klienten kommer överens om det kan advokatbyrån anlita externa konsulter, till exempel tekniskt sakkunniga i fastighetstvister, för utförande av delar av uppdraget.
En sådan extern konsult är oberoende av advokatbyrån och advokatbyrån ansvarar inte för konsultens utförande av uppdraget. Klienten är betalningsansvarig för den externa konsultens arvode och utlägg, oavsett om advokatbyrån betalar arvodet som ett utlägg för klientens räkning.

13 § Elektronisk behandling och information enligt 
tillämplig dataskyddslagstiftning
Advokatbyrån använder sig av effektiva kommunikationsmedel vid våra kontakter med klienter, motparter, myndigheter, domstolar och andra aktörer. Information i ärendet kan därför komma att skickas elektroniskt.
Klienten erhåller i samband med att uppdragsavtal undertecknas information om hur klientens personuppgifter behandlas av advokatbyrån. Information om behandling av personuppgifter finns även på advokatbyråns hemsida (”Integritetspolicy”).

14 § Handlingar och arkivering
Under uppdragstiden kommer advokatbyrån att lagra dokument och arbetsresultat som advokatbyrån, klienten eller tredje man tagit fram. Denna lagring kan även komma att ske elektroniskt.
Efter slutförande av uppdraget kommer advokatbyrån att bevara eller låta lagra alla relevanta dokument och allt relevant arbetsresultat som genererats inom uppdraget, i pappersform och elektronisk form. Lagringstiden kommer i vart fall inte att understiga den tid som fastställts av Advokatsamfundet eller vad som föreskrivs i lag. Efter uppdragets avslutande kommer advokatbyrån att ge tillbaka originalhandlingar som mottagits inom ramen för uppdraget.
Om advokatbyrån finner det motiverat kommer kopior att behållas av dessa originalhandlingar.

15 § Ansvar
Advokatbyrån ansvarar för skada som klient lidit endast om skadan vållats klienten genom fel eller försummelse vid uppdragets utförande. Ansvaret är begränsat till de skador som omfattas av den ansvarsförsäkring som advokatbyrån har och ska inte i något fall överstiga vid skadetillfället utfallande försäkringsbelopp. Advokatbyrån ansvarar endast för den skada som klienten faktiskt lider. Ansvaret reduceras därmed med alla belopp som kan utfås från försäkring som klienten tecknat eller som har tecknats för klienten eller från annan avtals- eller skadelöshetsförbindelse där klienten är part eller förmånstagare. Ansvaret omfattar inte minskning eller bortfall av omsättning eller vinst eller annan indirekt skada eller konsekvensskada. Advokatbyrån ansvarar endast gentemot advokatbyråns klient och därmed inte för skador uppkomna hos eller som förorsakats tredje man.
Advokatbyråns medarbetare ansvarar aldrig personligen för skador som orsakas klienten. Krav mot advokatbyrån preskriberas inom tre år från anspråkets uppkomst om inte talan har väckts inom denna tid.

16 § Uppdrags antagande, avträdande och uppsägning
Advokatbyrån är inte förpliktad att anta varje uppdrag som erbjuds, utan har rätt att utan angivande av skäl avböja uppdrag.
Advokatbyrån har rätt och skyldighet att frånträda advokatuppdrag i de fall som framgår av tillämplig lag och de vägledande reglerna om god advokatsed. Advokatbyrån har bland annat rätt att avträda från uppdraget om klienten trots påminnelse inte betalar begärt förskott, förfallen faktura, hamnar på obestånd eller inte lämnar oss den information som vi behöver för att fullgöra uppdraget.
Klient har rätt att när som helst avsluta samarbetet med advokatbyrån genom att skriftligen begära att uppdraget frånträdes. Vid klientens uppsägande eller advokatbyråns frånträdande är klienten skyldig att betala för arbete som utförts och de kostnader som advokatbyrån haft till och med dagen för uppdragets upphörande.

17 § Tillämplig lag
Dessa allmänna villkor och alla frågeställningar med anledning av dem, uppdraget eller advokatbyråns arbetsresultat eller råd ska regleras av, och tolkas i enlighet med, svensk rätt.

18 § Tvister
Tvister med anledning av uppdraget ska avgöras av allmän domstol.
Klient som anlitar advokatbyrån som privatperson och som är missnöjd med den tjänst som advokatbyrån tillhandahållit, ska kontakta advokatbyrån för att försöka uppnå en lösning i samförstånd.
Om det inte är möjligt att nå en lösning i samförstånd kan klienten vända sig till Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd för att få saken prövad. Konsumenttvist-nämnden kan nås via dess hemsida www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden eller på adress Konsumenttvistnämnden, Sveriges Advokatsamfund, Box 27321, 102 54 Stockholm